زندگینامه الله وردی خان
 
اینجا همه چی درهمه
از بودن در این وب سایت لذت ببرید دوستان عزیز
 

allah vardi

 الله‌وردی خان اوند ایلادزه (درگذشت ۹۹۲ خورشیدی) سردار و فرماندار نامی شاه عباس یکم صفوی است. وی از اهالی گرجی الاصل و از غلامان شاه عباس بود که به اسلام گرویده بود و در دستگاه صفوی خدمت می‌کرد. او همچنین پدر امامقلی خان مشهور نیز هست.

 وی از دسته غلامان جدید شاه عباس بود که در جهت مقابله با قدرت قزلباشها تاسیس یافته بود. او در از بین بردن مرشد قلی خان استاجلو، که به دستور مخفیانه شاه عباس انجام پذیرفت، نقش اساسی داشت. به پاس این خدمت، وی ابتدا والی گلپایگان، در نزدیکی اصفهان، پایتخت جدید صفوی شد. الله وردی خان درجات ترقی را به سرعت پیمود و نخستین سپهسالار کل ارتش شاه عباس یکم و بیگلربیگی (فرماندار) ولایت فارس شد. این اولین بار بود که کسی از غلامان همردیف امیران قزلباش می‌شد.

 در ۹۷۵ خورشیدی / ۱۵۹۷ م وی والی کهگیلویه می‌شود. سال بعد به عنوان سردار لشکر در بیرون راندن ازبکها از هرات نقش موثری ایفا می‌کند. پس از این پیروزی از جانب شاه عباس مامور از بین بردن فرهاد خان قره مانلی، از امیران بزرگ قزلباش می‌گردد. سپس با کمک رابرت شرلی انگلیسی، به تجهیز قوای ارتشی می‌پردازد و تعداد غلامان را از ۴۰۰۰ به ۲۵۰۰۰ نفر افزایش می‌دهد.

 الله وردی خان در نبردهای فراوانی فرماندهی ارتش ایران را به عهده داشت و پیروزی‌های بسیاری کسب کرد که از پر اهمیت ترین آنها فتح بحرین در ۹۷۹ خورشیدی/۱۶۰۱ م بود.

 شاه عباس بیش از هزار صنعتگر ارمنی و گرجی را به خدمت می‌گیرد تا در حاشیه زاینده رود پل الله وردی خان ساخته شود. وقتی هم که الله‌وردی خان فوت می‌شود، فرزند او، امامقلی خان، مصدر امور می‌شود و حکومت جنوب ایران را که مرتب در خطر بوده، در دست می‌گیرد.

 این سردار گرجی تا حدی رشادت می‌کند که امروز در حرم امام رضا، گنبد الله‌وردی خان، به نام وی است.

 اللّه وردی خان سرانجام در روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۹۲ هجری خورشیدی (۱۴ ربیع الثانی ۱۰۲۲ ه. ق. /۳ ژوئن ۱۶۱۳ م.) درگذشت. آرامگاه وی در مشهد است.[۱]

اقدامات

سی و سه پل اصفهان به هزینه و بازبینی اللّه وردی خان بنا شده‌است.

 ۱) سی و سه پل در اصفهان که شاهکاری بی همتا از آثار دوره پادشاهی شاه عباس یکم است، در سال ۱۰۰۵ ه. ق. به هزینه و بازبینی اللّه وردی خان بنا شده‌است.

 ۲) مدرسه خان از آثار دوره صفویه شهر شیراز است. ساختمان این مدرسه توسط اللّه وردی خان والی فارس آغاز شد و در دوره والی گری فرزندش امامقلی خان (۱۰۲۲ تا ۱۰۴۱ ه. ق.) پایان یافت. این پدر و پسر آثار بیشماری در شهرستان مرودشت ساختند که امروزه تنها این مدرسه و پل خان بر روی رودخانه کر از آنها باقی مانده‌است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم مطالبی رو که در این وبلاگ قرار میدم براتون مفید باشه و از انتخابتون ممنونم...
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اینجا همه چی درهمه و آدرس neloo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 229
بازدید دیروز : 128
بازدید هفته : 1001
بازدید ماه : 1950
بازدید کل : 98895
تعداد مطالب : 191
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1





برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب





استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب






فال حافظ